Kari Kekki In Memoriam

Alkukeväästä 2019 kuulimme ikäviä uutisia, Kari Kekki oli kuollut. Urheiluseurat eivät pärjää ilman vahvoja taustajoukkoja, niitä jotka näkymättömästi puurtavat seuran taustalla. Karilla ei ollut itsellään pelaajataustaa, mutta hän teki hienon uran Spartan kulisseissa. Hänen uransa alku on monelle tuttu, omien lasten harrastus antoi myös isälle harrastuksen, Karista tuli joukkueenjohtaja ja taloudenhoitaja Spartaan moneksi vuodeksi. Hän myös oppi vuosien aikana ymmärtämään käsipallon taktisia kuvioita ja harjoituksia.
Hän olisi tarvittaessa voinut vaikka valmentaa.

Valmentaja Pertsa Karhusen kanssa he luotsasivat tyttöjoukkuetta, joka pärjäsi myös maailmalla. Karhunen oli lupautunut valmentajaksi yhdellä ehdolla, hän halusi hyvän ja luotettavan joukkueenjohtajan. Erilaiset turnaukset ja turnausmatkat Suomessa ja ulkomailla hitsasi joukkueen yhteen. Se oli myös ryhmä, josta moni pelasi myöhemmin Spartan naisissa ja maajoukkueessa. Se usein unohdetaan, että pelaajien menestymisen taustalla on aina ihmisiä, jotka tekevät menestymisen mahdolliseksi. He kannustavat, lohduttavat, piiskaavat ja ennen kaikkea välittävät. Kari teki kaikkea tätä.

Karilla on neljä lasta, joista jokainen on pelannut jossain vaiheessa käsipalloa. Se on ollut käsipallon ja Spartan onni. Hänellä riitti aina aikaa seuralle, eikä lapsien aikuistuminenkaan sammuttanut poltetta, Karin sydän sykki Spartalle. Vasta pitkään kestänyt sairaus pakotti hänet lopettamaan toiminnan seuran taustalla, mutta kiinnostus seuraa kohtaan ei hiipunut, hän halusi aina tietää mitä Spartalle kuuluu.

Nalle cup oli turnaus, jonka järjestelyistä Kari kantoi vastuuta monta vuotta. Yksi Suomen suurimmista turnauksista ei synny sormia napsauttamalla. Karilla oli uskomaton rutiini asioiden hoidossa, hän myös koko ajan mietti uusia tapoja saada ihmiset viihtymään hallissa, ja sitä kautta seuralle rahaa. Hodarikärry oli aikoinaan Karin idea ja se oli turnauksen varsinainen hitti. Myöhemmin kärry oli itsestään selvä jokaisessa turnauksessa.

Kari oli luotettava, auttavainen, rauhallinen ja hän ei koskaan hyväksynyt epäreilua käytöstä tai kohtelua keneltäkään. Sparta muistelee Kari Kekkiä lämmöllä.

Lasse Wikman