Katja Nyberg

Spartan pj Katri Koskela ja hallituksen jäsen Markus Erhovaara palkitsevat Katjan

Olympiavoittaja Katja Nyberg, ikispartalainen

Olympiavoittaja Katja Nyberg tuli tervehtimään 22.11.2008 kasvattajaseuraansa Spartaa ja vastaanottamaan Suomen Käsipalloliiton kunniajäsenyyden. Samalla Sparta luovutti entiselle pelaajalleen Spartan ainais- ja kunniajäsenyyden sekä Spartan kultaisen ansiomerkin.

Tilaisuus oli lämminhenkinen ja monet tutut vuosien takaa kävivät onnittelemassa Katjaa ja muistelemassa menneitä. Paikalla oli myös olympiavoittaja Gro Hammerseng, monta Nybergin vanhaa joukkuekaveria, sekä pelaajia, jotka olivat junioreita Katjan pelatessa Suomessa. Moni heistä on tällä hetkellä suomalaisen käsipallon huipulla. Lisäksi paikalla oli Nybergin ylpeät vanhemmat. Katjan isä Robert Nyberg on hienon pelaajauransa lisäksi ollut Spartan toiminnan tukijalka ja sielu vuosikausia. Hänen ansiostaan Spartan naiset menestyivät pitkään kotimaassa ja hakivat uusia haasteita ulkomailta. Tilaisuus oli siis myös Spartan kunnianosoitus ylpeälle isälle, Robert Nybergille.

Katja Nyberg
Suomessa juniorivuotensa pelannut Nyberg voitti naisten käsipallossa kultaa kesällä 2008 Pekingin olympialaisissa Norjan joukkueessa. Vuonna 2007 hänet valittiin mm-kisojen arvokkaimmaksi pelaajaksi (MVP) Norjan voittaessa hopeaa. Nyberg on yksi suosituimmista suomalaisista Norjassa. Katja on lähtöisin Spartasta, ja hän oli jo juniorivuosinaan täysin ylivoimainen kotimaisissa sarjoissa. Hän halusi kokeilla rajojaan käsipallossa ja katsoa kuinka pitkälle taidot kantavat. Katja Nyberg on luonut itselleen uran, joka on kansainvälisenkin mittapuun mukaan ainutlaatuinen.

Tullessaan Suomeen Katja joutui tullissa rutiinitarkastukseen. Tullimies kysyi Katjalta, mitä matkalaukun päällä olevassa sikarilaatikossa oli. Se oli todennäköisesti ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun tullimies näki läheltä olympiakultamitalin, sillä niin harvinaista herkkua se on Suomessa.

Katjan saavutuksia:

- Olympiakultaa 2008
- Hopeaa MM 2007
- Kultaa EM 2006
- Kultaa EM 2004
- Hopeaa EM 2002
- Suomen mestari, moninkertainen
- Ruotsin mestari
- Norjan mestari, moninkertainen
- Slovenian mestari
- Hopeaa Tanskasta kaudelta (2007-2008).
- Eurooppa cupin voitto Larvikissa
- Nybergin seura Ikast johtaa ryhmänsä Champions liigaa puhtaalla pelillä(2008-2009).

Yksi maailman parhaista, Katja Nyberg

Katjan kultamitali, olympialaiset 2008 Peking